پاورپوينت معماري شهرستان كندوان
نوشته شده توسط : فاطی

پاورپوينت معماري شهرستان كندوان

پاورپوينت معماري شهرستان كندوان

كندوان يكي از روستاهاي استان آذربايجان شرقي و شهرستان اسكو است كه از پيشينه تاريخي هفت هزار ساله برخوردار است. اين روستاي تاريخي و باستاني داراي جاذبه‌هاي گردشگري فراواني‌است كه به‌دليل شكل خانه‌هاي آن كه به‌ مانند كندوي عسل در دل كوه كنده شده‌اند مي باشد. اين اثر در تاريخ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است.

خانه‌هاي اين روستا به مانند كندوي عسل در دل كوه كنده شده‌اند و عسل يكي از مهمترين سوغاتي‌هاي اين روستا مي‌باشد. از محصولات اين روستا مي‌توان گردو، گياهان دارويي، دوشاب (شيره انگور)، عسل و بادام را برشمرد. همچنين گليم، جاجيم و روسري‌هاي كلاقه‌اي از صنايع دستي توليد شده در اين روستا مي‌باشد.

معماري بومي روستاي كندوان معماري صخره‌اي مي‌باشد، اين روستاي هفت هزار ساله به سبب ويژگي معماري صخره‌اي و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. كندوان يكي از سه روستاي صخره‌اي جهان است كه اين موجب جذابيت بي‌نظير آن شده است. معماري روستاي كندوان و جاري بودن زندگي مردم در قالب بافت قديمي آن يك استثنا در دنيا به حساب مي‌آيد. چرا كه ديگر در كاپادوكيه تركيه و داكوتا آمريكا (هر دو داراي معماري صخره‌اي هستند) كسي زندگي نمي‌كند.
در حقيقت آنچه به كندوان هويت باستاني و تاريخي داده است، وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسكوني درون توده‌هاي مخروطي و هرمي شكل صخره‌هاست. مي‌توان گفت وجه تسميه كندوان به خاطر خانه‌هاي كندويي شكلي است كه در دل اين صخره‌هاي مخروطي قرار گرفته‌اند.

شيوه بناي خانه‌هاي اين روستا از نوع معماري صخره‌اي به شكل مخروطي يا كله قندي مربوط به قرن هفتم هجري است و تنها سازه مورد استفاده در خانه‌هاي اين روستا را سنگ‌ها تشكيل مي‌دهند. تپه‌هاي مخروطي و هرمي شكل بيش از ۴۰متر ارتفاع دارند كه درون هر مخروط، بين دو تا چهار طبقه خانه ساخته شده است. در اصطلاح محلي به اين خانه‌ها «گيران» يا «كران» گفته مي‌شود. جنس مخروط‌ها از نوع اينمبريت و لاهار است كه در اثر مخلوط شدن مواد آتشفشاني سهند با گل و لاي حاصله از باران   بوجود آمده‌اندسيل‌آسا

 

 

دانلود با لينك مستقيم

 





:: برچسب‌ها: معماری , شهرستان , کندوان ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: